tisdag 10 januari 2012

Ribs

Som hemmafru så är ens lott att laga middag :) Jag gör mitt bästa för att få Erik att laga mat, men han påstår att hans insast som består av att steka nötfärs på tacoFredagarna är tilräcklig ;)

Jag tycker att det är knepigt att komma på bra och rolig vardagsmat, och i dag blev det aningens lyxig vardagsmat i for av ribs och coleslaw :) ... försöker ju köra lite lowcarb också:)


Innan helgen så handlade jag på mig massor av billiga frukter/bär och grönsaker. Bland annat vitkål, zuccini, äggplanta, broccoli, morötter, palsternackor, sötpotatis och rödbetor :) Tänkte att att jag skulle låta dessa grönsaker bestämma veckans middag :) ... och utifrån det så var det inte såååå svårt att komma på en bra veckomeny. 

I går så blev det en god köttfärsås och istället för pasta så blev det broccoli och massor av rivna morötter. I dag blev det coleslaw och ribs! I morgon blir det fetaostkyckling och rotfrukter. På Torsdag ska jag göra en av mina favvorätter - Moussaka, då gör jag av med den mumsiga äggplantan. Tänkte baka ett zuccini bröd på mandelmjöl också ;) och eftersom jag älskar rödbetsallad så blir det nog det tll helgen :) Smart att göra tvärtom ibland - istället för att först planera maten och sen handla :) 
... och efter att ha sett "Foods inc" så har jag köpt allt kött på Knights Market, som har egna gårdar med  boskap utanför Ann Arbor, dvs närproducerat :) ... aningens dyrare än en vanlig supermarket. Men såå värt det för att djuren ska behandlas bättre i framtiden! - genom att köpa närproducerat och ekologiskt så stödjer man en human djurhantering! 

9 kommentarer:

  1. Kan du ge mig ett recept på rödbetssallad? Jag har blivit nyförälskad i rödbetor men vet inte riktigt vad jag ska göra av dom. Har du provat squashspaghetti förresten? Supergott! Kram kram.

    SvaraRadera
  2. Hur fick ni reda på den köttgården? Vi hade gärna handlat direkt av en bonde om vi kunnat, det känns mycket fräschare men jag vet inte om det finns någon gårdsförsäljning i närheten. Hmm nu måste jag googla hehe..

    SvaraRadera
  3. Du har blivit en hejare på matlagning.Att äta har du ju alltid gillat.Får nog börja fundera vad vi ska bjuda er på när ni kommer hem så det inte blir för fantasilöst

    SvaraRadera
  4. Mikaela,

    Antar att du prova ugnsrostade rödbetor med getost, valnätter och honung, det är sååå gott!

    När jag har gjort rödbetsallad har jag aldrig följt något recept till punkt och pricka, det har alltid blivit gott ändå (förutom en gång då grädden av någon anledning skar sig).

    Men jag brukar bara koka rödbetorna lagom mjuka, låta de kallna och skära i småbitar.
    Sen har jag i antiningen lite äpple eller saltgurka - eller både och. Sist hade jag purjolök och äpple i, det blev kanongott det med. Jag har kryddat med salt, peppar, och pepparot.

    Har oftast avänt vispad grädde som bas, med lite sour cream/ majjo eller dyl i:)

    Jag provade din squashspagetti, den var ett jättebra substitut och blev jättegod!En gång rann det ganska mycket vätska om den efter att jag stekt den, vet inte om det var att jag låtit den rinna av för koret stund??

    SvaraRadera
  5. Helena,

    Knights Market http://www.knightsmeatmarket.com/ ligger fem minuters gångavstånd från oss. Och de har även en restaurang i AA. De är inte certificerade "organic" men ryktet säger att djuren behandlas väl på egna gårdar. Och allt är väldigt fräscht och de styckar på plats och det gåt att specialbeställa kött eller olika styckningar! ... det var mest slump att vi hittade dem, det syns inte att det är en affär, utan det är ganska anonymt. Men tror att det ska finnas lite mer gårdsförsäljning i trakten... men vet ej var tyvärr!

    SvaraRadera
  6. Maud, hahaha, ja mat är ju gott! :)

    Ja, jag kommer att ha skyhöga förväntningar på er nu - typ : friterade älgtestiklar med kålrötter ;)

    SvaraRadera
  7. Jag ska prova rödbetssallad imorgon (idag är det Es nyinförda matlagningsdag :)). Vad brukar du äta till? Passar det till kyckling?

    Jo, ibland brukar min squashspaghetti också bli lite vattning. Tror det viktiga är att krama ur den ordentligt efter att man sköljt av saltet.

    Kul att kunna dela lite matinspiration. Det behövs!

    SvaraRadera
  8. Mikaela, tror rödbetsalld går i hop med det mesta:) Grattis till den införda matlagningsdagen, good job ;) All inspiration gällande matlagning är bra ;)

    Stef,

    tack;) hoppas allt blir lyckat,,, men attans vad det tar tid att laga mat överhuvudtaget!

    SvaraRadera