fredag 17 februari 2012

I said jump ...

Det är ju Fredag :) hahaha, har blivit alldeles hoppig, måste vara alla burpees som påverkar!

Hahaha, jag ser gigantisk ut i förhållande till dörren, kan lova
att jag inte är det :) Är 169 cm lång bara :) Vet inte vad jag
väger men det borde vara under 60 i alla fall ;) 

Är nu färdigtränad för i dag i alla fall. Vi hade strålande solsken och plusgrader i dag så det blev en joggingtur på 5.5 km :) Efter det styrketräning ben och mage... och efter det Linneas utmaning med burpees, russian twist och sit ups :) Tänkte nästan ta en magbild och visa ;) Men råkade äta lite kokospannkakor så då såg det inte lika bra ut längre hahahaha ;) 

Har funderat lte på varför jag inte ser lika vältränad ut som Zuzana på bilden nedan. Och tror främst att det beror på två saker. Nummer ett, jag äter för mycket! Jag älskar mat och äter ganska mycket och fort. Jag äter minst lika mycket som Erik fast han är större och man. Jag äter nästan i förebyggande syfte eftersom jag av någon konstig anledning är rädd för att bli hungrig ;) Jag menar inte att man på något vis ska svälta eller vara hungrig, men tror jag kan vinna lite på att äta saktare och kanske verkligen känna efter innan jag tar om.

Nummer två. Jag tror inte jag tränar tillräckligt effektivt. Jag gör allt jag skriver ner i bloggen. MEN jag tror jag gör det på fel sätt. Som när jag springer, - det är alltid samma sträcka och samma fart. Ingen variation eller intervaller. När jag styrketränar så lyfter jag vikterna - MEN jag tänker aldrig på att muskeln ska få kontakt och det verkligen ska kännas. Jag lyfter för att jag har bestämt mig att lyfta. Och jag är även av någon lustig anledning rädd för att bli FÖR slut och utmattad och ger nog därför inte allt. Sen är inte min inställning "ta i nu så musklerna dör, kom igen" utan mer " gör nu det här så du kan tillgodoräkna dig övningen så är du duktig. Alltså är det min INSTÄLLNING som skulle kunna ändras och förbättras, istället för att bara göra alla övningar för att de i längden leder till ökad muskelmassa och minskad fettprocent så skulle jag kunna vara mer närvarande och utvärdera hur kroppens känns efteråt och utvärdera om jag verkligen gett allt! Så nu när jag kommit på detta, är det bara att ändra ett par småsaker och så har jag snart Zuzanas kropp ( minus tuttarna då . ) Yeah!


4 kommentarer:

  1. E tjatar alltid på mig om att inte lyfta vikter så tjejigt (dvs att lyfta vikter utan att visa en min eller ens bli lite svettig eller andfådd). Han säger alltid att det är bättre att "bara" orka 8 repititioner och var dödsliten än att orka 12-15 stycken och inte vara trött alls. Antar att han har rätt. Muskler byggs bara genom hård träning.

    Och appropå löpning: Rekommenderer intervallträning/backeträning. Och att chocka kroppen ibland genom att springa en helt annan plats än vanligt.

    Lycka till! Tycker oavsett att du är duktig och står på bra! Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. hehehe,,,,Jag tror jag lyfter hyfsat tungt ;) Men däremot så gör jag nmassor annat medan jag tränar... typ har datorn på och kollar lite bloggar, gör musiklistor osv... tror resultatet blir sämre med så mycket pauser :)

      Ska göra något åt löpningen, definitivt! Alla fall prova annan runda hahahaha :)

      Radera
  2. om du vill förbättra träningen är det ju bättre att satsa lite, kanske du inte vill eftersom du pysslar med massa annat samtidigt.Stäng av Datorn när du tränar? Så mycket viktigt kan knappas hända där.

    Att "leka" när man springer är en variant. Du värmer upp sedan kör du snabbt en minut, långsamt en minut och håller på så. Tiden går alltid att variera. Annars kan man bestämma "jag springer snabbt till nästa lyktstolpe" eller liknande. För att förbättra dig måste du variera tempot samt PRESSA dig själv. Du borde även prova att springa längre sträckor.Backträning är ju bra men slitsamt så det gör jag nästan aldrig.

    Ha det bra o jag tycker också att du ligger på bra. Har du något bra mål nu då? Du kanske borde ställa upp i något motionslopp
    Harriet

    Styrketräning är alltid vad man är ute efter. 8 maxade rep ger ökade muskler över 10 rep ger uthållighet. Välj själv. Kör man mer en 10 går det alltid på uthållighet/kondition.

    SvaraRadera
  3. Hahaha, japp ! Börjar inse att jag lägger ner sååå mycket tid på träningen, och skulle jag bara lägga ner lite till och ändra lite i hur jag tränar så skulle jag nog få mer resultat! Så tror med andra ord att det inte är så mycket mer som krävs för komma dit jag vill :)

    Har inga joggmål... men borde defintitvt ha :) Ska börja variera löpningen mer, men har ingen smartphone som kan agera gps och mäta sträckor... måste kolla upp allt manuellt ;) lite bökigare... och yes, jag kommer prova att lyfta tyngre. Just nu kör jag 3 set per övning med 8-12 reps... går nog stt öka vissa övningar, även om det blir tungt som tusan i början ... :)

    SvaraRadera