onsdag 1 februari 2012

Träningsmål

Yeah, har äntligen kommit igång med träningen på allvar. Förra veckan satte jag ett nytt mål :) Om 3 månader (minus 1 vecka) ska jag ha ett sexpack och allt hull ska vara fast ;) Så är det! Jag tänker inte mäta eller väga mig för jag är bara intreserad av det visuella resultatet, samt att vara stark och må bra också förstås :) Lovar att lägga ut en bild på bloggen då :)

Både i dag och i går har det varit bra väder, speciellt i går, då sken solen och det kändes som vår :) I går var det 12 C och idag 7, och tror att även resten av veckan ska ligga på över nollstrecket och bjuda på sol och uppehåll :) Vilket betyder att det faktiskt är trevligt att vara utomhus, och jag kan gå ut och springa :)

Jag tror på en kombination av styrketräning och löpning:) ... och även att varier med ex pilates eller Jillian Michaels träningsvideos - och de är riktigt bra faktiskt, de tre jag provat hittills i varje fall. Har blivit rejält svettig och fått träningsvärk :)

Tycker att det är lite småknepigt det där med vad man egentligen ska äta, som sagt, utesluter en hel del kolhydrater, vilket jag funkar bra :) MEN det vore så kul att se forskningsresultat på vad som händer med hälsan om man bara äter vissa kolhydrater, och i så fall vilka som funkar.

Om man tittar på LCHF så har det visat sig att avsaknaden av kolhydrater gör att insulinet inte förhöjs och man går inte upp i vikt. Alltså är det kolhydraterna som är boven. - Frågan är hur nödvändigt allt fett egentligen är förutom att det håller oss mätta!?

Något som jag tycker är otroligt fascinerande är Terry Wahls. Hon är läkare som håller på med det som mest liknar paleo kosten, dvs mer stenålderskost med kött och ENORMA mängder grönsker. Där ingår naturligt fett som finns i oljor, kött mm, medan man inte äter mejeriprodukter. Denna diet började hon själv äta efter att hennes MS blivit så dålig att hon inte längre kunde jobba, gå eller göra speciellt mycket på egen hand. Hennes teori är att man matar cellernas mitokondrier med näringsrika ämnen från frukt, grönsaker och gräsbetande kreatur. Terry har blivit så bra av att äta som hon gör att hon kan jobba igen och även gå och cykla :) Denna kost utesluter också kolydrater som pasta, ris, gluten osv. - medan frukt anses nyttigt.
Den gemensamma nämnaren är alltså att skippa dåliga kolhydrater, vilket har visat sig ge hälsobringande resultat enligt forskning.

MEN om nu kolhydrater är så dåliga, hur har då asiater kunnat hålla sig så friska trots attt ris varit deras huvudmål ? Det vita riset som sägs vara de sämsta och minst näringsrika kolhydraterna. Kan det vara så att kolhydrater och fisk funkar i hop ? Typ sushi ;) Vad är annars förklaringen till att asiater i stort sett varit förskonade från hjärt och kärlsjukdomar och vissa typer av cancer? ( Det vill säga fram till att de anammade den västerländska livstilen - då kom även sjukdomarna.) Dessutom är de små och smala ;)

Jag vet att jag snöat in på detta med kost, men jag tycker det är så grymt intressant :) Speciellt när ekvationen inte går i hop :) Vilket även gör att jag blivit mer ödmjuk :) För ett år sen förkastade jag allt som inte var LCHF - nu ser jag att det finns flera aspekter:) Kanske är det inte ens maten, utan tillsatserna,,, eller bara bristen på motion?! ... Man kanske skulle bli forskare :)

2 kommentarer:

  1. Det är himla intressant med kost och att läsa om olika forskningsresultat, det svåra är bara att avstå från det goda ;) Plus att all mat numera är så besprutad och processad och hormonbehandlad och "tillsatsad" att det är svårt att hitta riktigt bra mat. Det får nog bli en tur till Whole Foods idag tror jag, synd att ekologiskt ska vara så dyrt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha I know, det finns så mycket gott! Vore intressant att se vad som händer i kroppen långsiktigt om man äter kolhydrater men motionerar bort de på en gång ? ... eller bara lite kolhydrater... ;)

      Ja, ekologiskt är svindyrt. Brukar handla mycket på Trader Joe och sen försöka hitta allternativ som kanske inte är klassade som ekologiska men som ändå inte innehåller hormoner eller tillsater eller är besprutade.

      Radera