måndag 5 december 2011

Keso och kvarg

Jag har provat att göra egen kvarg, även kallad kesella :)


Det jag gjorde var att värma filmjölk till ca 45 grader. (har ingen termometer så jag gissar) Sen silade jag filmjölken genom ett kaffefilter - that's it, nu ska det alltså vara kvarg:) Jag kommer inte ihåg hur kvarg smakar riktigt, men det var nog ganska likt, kanske med lite smak av fil :) Men nyttigt och proteinrikt ska det vara i alla fall :)

Eftersom jag hade en massa ostlöpe (vegetarisk) så provade jag att göra keso. Den blev riktigt bra faktiskt :)


Receptet hittade jag här. Det var också ganska enkelt faktiskt. Vet inte hur kostnadseffektivt det är att göra eget. Men keso är ganska dyrt här, och äckligt, med massa salt och tillsatser. Så om inte annat så är egen mer hälsosam och godare :) 

2 kommentarer: