tisdag 13 december 2011

Lilla Grisen ;)

Satt och tittade på massor av våra kort på datorn. Här är ju en av våra svenska julgrisar :) Har fortfarande inte kommit över att IKEA inte hade julbockar.


Fick lite Sverige längtan av att titta på kort :) Känner just nu att vad är egentligen poängen med att bo här? Längtar tillbaka till tiden när saker kändes mer välordnade. Ska inte älta att hur gärna jag vill ha bättre ekonomi, egen inkomst och ett jobb ... Men att inte jobba på snart nästan ett och ett halvt år gör inget gott med självkänslan och självförtroendet. Det var inte så här vi ville ha det. Jag vet att vi ändå har det bra och vi svälter inte, och tro mig jag är otroligt tacksam över det vi har, det är jag verkligen! Och oftast så trivs jag  ändå med livet, och känner mig glad :) Men nu börjar det kännas som att det får för tusan hända något positivt karriärsmässigt annars jäklar...

Min plan har varit och är fortfarande att börja jobba som undersköterska för att lära mig vad saker heter och hur allt fungerar på amerikanska sjukhus. Sen så fort som möjligt göra NCLEX-RN så jag kan få amerikansk sjuksköterskelegitimation. Hittills så har det inte direkt nappat på jobbfronten, och ja, jag har varit lite kräsen med det jag har sökt. Jag vill helst jobba på sjukhus och helst dagtid. Men får jag inget napp innan året slut så får jag vara beredd att ta lite mer vad som helst. 

Hela sjuksköterkselegitimations grejen går inte heller strålande. Fick idag mail av "cgfns" som är organisationen som samlar ihop alla papper från universitetet i Sverige och har två månader på sig att skicka iväg papprena till Michigan Board av Nursing, (som ska godkänna min utbildning) . Hur som helst så har de månaderna i stort sett gått, då de informerar mig att dokumenten inte är godkända och skolan måste skriva på dem på nytt. Bara det att först måste jag skriva under och skicka till skolan, och dem sedan skickar vidare tillbaka till cgfns. Japp, detta lär gå smidigt i jultider :) Med tanke på att det förra gånger tog flera månadet för skolan att fylla i för att de inte lyckades få fram informationen som efterfrågades ... 

Jag har i alla fall mailat studierektorn för sjuksköterskeprogrammet, och ber och håller alla tummar och tår för att de nu ska lyckats fylla i allt snabbt och korrekt och att jag får göra det där jäkla testet så jag kan jobba som ssk innan jag hinner glömma allt jag lärt mig eller vi flyttar ifrån USA. 

3 kommentarer:

  1. Blä vad krångligt det låter med allt pappersarbete, det påminner mig om vår mardröm med immigrationsvisumet som tog ett år med en massa strul på vägen. Jag håller tummarna för att du hittar ett jobb du vill ha och att det löser sig med legitimationen, jag fattar inte varför byråkrati alltid ska vara så seeeegt.

    SvaraRadera
  2. Förstår inte varför pappersarbeten alltid ska ta sådan tid. Synd att du inte visste att det inte fanns julbockar du kunde ha köpt in ett lager och sålt på något torg

    SvaraRadera
  3. Helena,
    Tack för att du håller tummarna. Jag har problem med när jag måste förlita mig på att andra ska fixa och ordna något åt mig ;) Det betyder liksom massor för mig, men det finns inga garantier att de som har "makten" lyckas fixa det :(

    Maud, hahaha, ja, jag borde börja importera bockar, - och kanske även grisar, och sälja på något torg. Tror både bocken och grisen var nästan gratis på IKEA när vi köpte dem för något år sen :)

    SvaraRadera