onsdag 25 april 2012

Det man brinner för ...

Om jag nu ska spinna vidare lite på mitt förra innlägg som hur vi själva skapar vårt välmående - så jag har funderat på vad jag egentligen vill med mitt liv - eller vilken typ av jobb och karriär jag vil ha!

Självklart borde man satsa på någon man verkligen brinner för som ger en glädje och tillfredställelse. Jag menar - varje människa är värd att trivas med sitt jobb, och vi jobbar trots allt bort en stor del av livet :) Jag vet att jag lyssnade till någon klok människa, kan ha varit Olof Röhlander, men jag är inte hundra. Vet att han pratade om att det man vill bli som liten är fortfarande någon som man ofta blir som vuxen, men man blir mer symboliken, eller innebörden av det yrke man ville bli, och inte alltid exakt samma yrke. Dvs, om du ville bli clown så var det för att göra människor glada och få de att må bra, samma sak kan någon inom hälsovården göra, så du kanske blev psykolog istället... typ. Han var nog bättre på att förklara än vad jag är hehe.

Minns att när jag var liten så var jag rätt inställd på att bli advokat eller skådespelerska. Tror att jag tyckte om att synas, argumentera, debattera och slåss för det som kändes viktigt och rätt - i min mening hahaha.
Funderade även på vad jag är/har varit riktigt passionerad av och kom på följande.

1. Musik!! har alltid älskat musik, och lyssnat ihjäl mig på musik. Önskade  enda sen jag var liten att jag skulle ha någon form av talang! Minns att jag så gärna ville söka til musikklass men inte vågade, jag var aldrig en av de som blev utvalda att få sjunga solo på musiklektionerna och jag kände väl på mig att jag inte var en naturbegåvning. Vilket jag även fick bekräftat flera år senare när jag sjöng kareoke och någon musiksnubbe som hade en halv fot inne i branchen kom fram och sa att det var synd att jag inte kunde sjunga för jag hade grym utstrålning och var bra på scen. ... så en musikkarriär är nog tyvärr utesluten;)

2. Skriva - under tonårstiden var jag världens bokmal, nästan så det känns lite pinsamt och nördigt att tänka tillbaka på det ;) Jag kunde läsa tre böcker om dagen i bland, och köpte böcker för mina månadspengar hahaha. Jag skrev också hur mycket noveller som helst. Älskade att skriva, och har nog sällan fått så mycket kickar som jag fick utav skrivandet, det var ju helt underbart som helst att få uttrycka sig genom påhittade karaktärer. Tveksam om detta är något att ta upp igen, hm, läser endast ett par romaner om året och har nog inte skrivit noverller sen gymnasiet. Hm hm ...

3. Alternativmedicin. Jag tycker det är fruktansvärt intressant med alternativa behandlingsmetoder! Och nu menar jag beprövade och vetenskapliga metoder. Jag är inte för alla outbildade alternativa terapeuter som inte vet vad de håller på med och nästan skadar folk, samt ger alternativmedicin ett dåligt rykte. Men jag skulle vilja lära mig mycket mer om kinesisk medicin/acupunktur/hypnos till exempel. Under sjuksköterske utbildningen var jag med i SFIM - svenskt forum för integrativ medicin . Det vänder sig till sjukvårdspersonal som vill hitta evidens och säkra lagarna kring integrativmedicin - något jag verkligen brinner för! Det var också anledningen till att jag började plugga till sjuksköterska för att jag vill få en bra medicinsk grundutbildning - men jag har alltid varit mer intresserad av att jobba med alternativa metoder än på vanliga medicinavdelningar. Sen tror jag att jag kanske på något vis rättade mig in i ledet under utbildningen - och det är lättare att bara ta ett vanligt sjuksköterske jobb än att hitta något som jag verkligen vill göra. Men skulle jag få bestämma skulle jag helst forska och lära mig mer om integrativmedicin!! ... och yes, jag är så pass nördig så jag tycker forskning verkar kul ;)

4. Kost och motion! Jag tyckte det var skitråkigt när jag började plugga til sjuksköterska. Men nu kan jag spendera timmar med att sitta och lyssna på föreläsningar om hur kolhydrater påverkar insulinet osv osv. Jag skulle lugnt kunna forska och sprida läran om LCHF här i USA!! Såååå grymt intressant!

5. Mental träning / inspirationslära / idrottspsykologi / hypnos. Kanske hänger lite samman med alternativmedicinen i och för sig :) Men har alltid tyckte att tankens kraft /placebo/ hur inställning och slutresultat hänger ihop. Skulle mer än gärna pyssla med detta också ;)

... detta är vad jag verkligen brinner för. Brinner för god mat och vin också i och för sig hahaha. Men kanske inget att göra karriär av ;) Jag undrar vad som skulle hända om jag gjorde ALLT för att hitta något som har med alternativ 3, 4 eller 5 att göra!!?? Vore så coolt om jag lyckades ;)


6 kommentarer:

  1. Du kan inte tänka dig att plugga lite när du e i USA då? Typ en master eller bara ta några extrakurser i till exempel alternativmedicin eller dylikt.. Ska kolla upp svärmors frisör förresten, hon är i Florida på semester så därför jag inte har hans namn och salong än :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. joooo, sååå sugen på en master :) Har inte kollat upp detaljer i vad och var detta skulle ske ;) Varit rädd för att det blir för dyrt !! Men ska ta mig tusan kolla upp vad som finns häromkring ;)
      Härligt med Florida, hoppas svärmor har det bra ;)

      Radera
  2. Jag tror det är nyttigt att sätta sig ned och faktiskt reflektera över vad man brinner för. Ibland glömmer man liksom bort sig själv mitt i all karriär och levande. Jag tycker det låter som om du skulle kunna få ihop en riktigt intressant karriär med dom där intresseområdena. Som Nadja säger - ta några småkurser och prova på. Det finns ju så många möjligheter här i USA så passa på!! Stå på vännen! Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I know, I bland känns det som man bara springer runt i cirklar av gammal vana typ ;) Bra att utvärdera och fundera på vad man egentligen håller på med! Kurser låter sååå kul :) Det finns masssor av möjligheter här yes, men samtidigt kostar allt - men ska kolla runt lite ;) Kram!

      Radera
  3. Starta en till blogg, på engelska, där du bloggar om LCHF och blir guru :) Många som har börjat så!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var ganska nära att göra det för ett år sen, men lade ner av någon anledning?! Antar att den amerikanska marknaden inte är mättad än, även om det fnns ett antal bloggar redan ;)

      Radera