måndag 23 april 2012

Hej hopp Måndag ...

Helgen har som vanligt gått snabbare än snabbast :) Vi har faktiskt hängt lite med Eriks fd arbetskompisar/chef Lars och Lasse som är på besök i Ann Arbor ;) ... eller nu har de nog flyttat till Detroit där det är konferans hela veckan! I Lördags var vi ute på Blue Tractor och i går bjöd jag de på ribs hemma hoss oss ;) Väldigt kul att träffa dem och de var verkligen tappra och kämpade mot jetlagen, i går lyckades i alla fall en av dem att hålla sig vaken till efter midnatt ;) Vi blev också lite uppdaterade på vad som händer inom Linköpings universitetsvärld ;) och det låter som att det är mycket spännande på gång om man är ingenjör ;) ... och dessutom en helt ny "ekologisk" stadsdel, hur spännande som helst, nästan så man blir lite sugen på att flytta tillbaka ;)

Annars har jag som vanligt ångest över hur jag bäst ska planera för min närmaste framtid. Efter att det framkommit att jag inte är behörig att söka jobb på sjuvårdsinrättningar så ser situationen lite annorlunda ut. Att söka 25 jobb inom  hemsjukvård känns lite knepigt ?! Funderar på att ringa stället som skickade ut mig på bondvichan och till den elaka tanten, kanske blir andra försöket mer lyckat ;) ? Eller kontakta ett annat hemsjukvårdsföretag ?!?! ... för hemsjukvård är detinom vården jag kan söka om jag inte skaffar en undersköterske licens - Certified Nurse Aid. Vilket jag bestämt mig för att inte göra. Anledningen är att jag hört att om man inte går utbildningen så klarar man i stort sett inte det teoretiska provet eftersom det är FRUKTANSVÄRT petigt att man gör precis som de lär ut. Jag vet en tjej som blev kuggad för att hon fluffade till en kudde på fel sätt !?!?! Utbildningen tar några veckor och kostar ca 800 dollar.
Har varken tiden eller pengarna utan känner att jag borde satsa på sjuksköterske legitimationen NCLEX :)

... och då är frågan, vad värdesätts mest - ett längre sommarvik i Sverige som sjuksköterska/ alternativt uska på någon medicinsk avd där man kan lära sig något. Eller hemsjukvården i USA under några månader -  Detta är alltså om jag behöver visasponsring i höst som sjuksköterska. Om Erik inte byter jobb får jag fortsatt arbetsvisum, och då är det inte riktigt lika kinkigt. Sen kan man ställa samma fråga om vi flyttar tillbaka tillSverige i September - vad värdesätts mest.

Önskar mest att jag hade en magkänsla att lita på ;) ... men vet inte riktigt var den har gömt sig - kanske har drunknat i all mat och godsaker jag supersvullat i helgen. Jag måste börja tänka mig för över vad jag säger egentligen. Jag sa till Lars och Lasse att jag minsann lärt mig hur man äter nyttigt i USA efter ett och ett halvt år, måste jag påpeka att de inte trodde mig hahaha ;)

2 kommentarer:

  1. Ja du, tuffa beslut att fatta och inga råd har jag att ge. Det finns ju såklart andra jobb också att söka här, utanför vården alltså....men jag håller ju tummarna för att du ska få legitimationen och landa ett drömjobb här :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack ;) Jag ska sluta grubbla! försöka gå efter magkänsla ;)

      Radera