tisdag 24 april 2012

Is Happiness a choice ?

Ända sen vi flyttade hit till USA så har vi funderat på om vi ska stanna eller inte, och var vi eventuellt kan tänkas flytta. Sen har vi funderat på var vi kan jobba, och vilka arbeten som verkar roliga och var de kan tänkas vara. För min del har en stor del av vår hittills ett och ett halvt år långa USA vistelse utspelat sig i min hjärna, dvs jag har tänkt såååå mycket mer än jag fatiskt handlat. En stor del har handlat om jobb, visum, plugg och stress över att jag inte har jobbat, inte haft inkomst. Vilket delvis har lett till en massa skuldkänslor där jag periodvis inte tyckt att jag borde umgås och ha roligt om jag inte till viket pris som helst skaffar jobb. Det har alltså varit en ganska blandad kompott och gått upp och ner! Mycket har varit bra, men en stor del av tiden har jag upplevt en hel del inre stress. 


... och vad vill jag säga med detta?! Jo, att jag hade kunnat må så mycket bättre om jag bara haft en annan inställning från början. Jag börjar tro på fullaste allvar att om man bestämmer sig för att alltid göra det bästa av situationen, vara så glad man bara kan, vilja alla (inklusive sig själv) väl, och var fruktansvärt tacksam över allt man har och kanske ta det lugnt och utgå ifrån att saker löser sig! - så kommer livet att te sig helt annorlunda!! Jag har sagt det förr, och jag är bra på att citera, men jag lever verkligen inte som jag lär - ALLT handlar om inställning!  

Jag funderar på vad som skulle hända om jag började nu? Om jag var glad och tacksam och uppskattade saker istället för att grubbla ihjäl mig - om jag valde att tro att allting kommer att lösa sig! Om jag utgick i från det!! Om jag målade upp positiva bilder i min hjärna istället för att se mig själv arbetslös utan arbetstillstånd ;) ??  Vad skulle hända? 

8 kommentarer:

  1. Tänk vad mycket tid vi människor lägger på att oroa oss över sånt som aldrig kommer att hända istället för att njuta av stunden

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis! och jag är less på det :) ... varför inte utgå ifrån att ALLT kommer att gå bra ;) ? om det sen skiter sig har man i alla fall tagit ut glädjen i förskott och mått bra 99 % av tiden :-)

      Radera
  2. Just tacksamhet sägs vara en av de mäktigaste (most powerful enligt Oprah hehe) känslorna så det tror jag stenhårt på att det kan göra stor skillnad i livskvaliteten om man uppskattar de små sakerna!
    Jag tycker du gör helt rätt i att tänka att allt kommer gå bra och allt kommer lösa sig, för det kommer det ju att göra?? :) Njut av våren och vårt soliga klimat, ta en kopp kaffe på pation med ett anteckningsblock och så skriver du ner allt du är tacksam för just idag! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. och Oprah vet ju faktsikt vad hon pratar om ;) I know, jag har som regel att tänka på tio saker jag är tacksam för innan jag somnar ;) ... och vädret var strålande idag! Kram

      Radera
  3. Du har så rätt - och jag känner igen mig så väl i det du skriver! Jag har också en inre stress över det här med att jag inte har jobb - men jag ska från och med nu göra som du - tänka positivt! :) Inget blir ju bättre av att vi går omkring och oroar oss :)

    Hoppas du får en bra vecka, kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lättare sagt än en gjort, men det är verkligen hur man tolkar omvärden som spelar roll - det som händer en kan man inte påverka i lika stor utsträckning - men hur man väljer att hantera det spelar roll :) och man får automatiskt roligare om man fokuserar på det roliga :)

      Ha en bra vecka du också ! Kram

      Radera
  4. Känner så väl igen mig.... om jag bara la ner en bråkdel av tiden på att vara i nuet istället för att fundera så mycket så skulle det vara kanon :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det vore helt underbart om man kunde slappna av, vara i nuet och lita på att det löser sig, men attans vad svårt det är :)!!

      Radera