torsdag 5 april 2012

Just for the record

Det finns något som gör mig ganska irriterad. Några gånger har jag märkt att folk inte fattar ...
När jag får frågan om hur situationen ser ut med jobb och om vi kommer att bo kvar osv - så svarar jag att det beror på vad som händer, om Erik får ett drömjobb och om jag hittar jobb och lyckats få sjuksköterske license, arbetstillstånd osv. Med andra ord så är saker fortfarande ganska oklara gällande framtiden, vilket jag just nu är helt okay med.

I bland undrar folk om inte det är bättre möjligheter här i USA för E än i Sverige, och visst, det kanske det är, det finns fler stora bilföretag här. Men eftersom vi är två så ska det helst ordna sig för oss båda.

Det som gör mig irriterad är att vissa tycker att om E kan tjäna mer pengar här i USA så kanske jag kan nöja mig med att vara hemmafru eller skaffa ett skitjobb eller ploppa ur mig en unge snarast. Då undrar jag varför Eriks karriär skulle vara så mycket viktigare?!?! Han kan tjäna pengar och ha ett skitbra jobb i Sverige också. Så bara för att USA är snäppet bättre ska väl inte han få allt karriärsmässigt och jag inget?! Alltså, visst, ett kort tag kan väl jag göra annat - men det taget har liksom gått nu ;)  Erik är otroligt kräsen med sitt framtida jobb, vilket jag tycker man ska vara - man jobbar ju nästan bort hela livet ;) Men då är frågan varför jag ska nöja mig med så mycket mindre ? ( Eller är jag självisk som tänker på mig själv också ;) ?)

Jag har märkt att vissa har den inställningen - att bara för att E kan göra karriär här ska jag offra allt gällande egen karriär. Okay, jag kanske inte måste jobba som ssk, men jag ska ha ett högavlönat, meningsfullt jobb som ger mig en kick - och får jag inte ens arbetstillstånd så blir det svårt. (Mitt arbetstillstånd går ut i Sep, och om Erik då blir sponsrad av ett företag, vilket han vill, så kan jag inte förnya mitt, utan måste hitta en egen sponsor.)

Så alla som har den intställningen kan dra dit pepparn växer :)

7 kommentarer:

  1. I know your feeling! Självklart är ditt liv och din karriär lika viktig men tyvärr så möter man folk som inte inser det. Jag hoppas du har en man som förstår!! Det är tråkigt när man möter den attityden, och ofta är det från andra kvinnor. Borde inte vi tjejer hålla ihop?! Girl power liksom :) Stå på vännen! Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, det är det jag menar, man borde stötta och puscha varandra!!!.
      Men tror oftast att de som fäller kommentarerna ofta själva har försakat sin karriär och är lite småbittra kanske?!

      Men nästa person som säger åt mig att tänka på Erik när jag säger att åka tillbaka till Sverige är ett alternativ om inte jag lyckas hitta något - åker på stryk ;)

      Hehehe, som tur är så händer det inte så ofta, var bara ganska irriterad igår när "en vän" tyckte att jag skulle göra vad som helst för att hålla mig kvar i USA ?!

      Radera
    2. ... hålla mig kvar i USA för Eriks skull alltså.

      Radera
  2. Jag tycker du ska tänka på din man innan du......hehe skoja bara ;) Det är superviktigt att man trivs, och självklart är din karriär lika viktig. Jag hoppas ju såklart att du hittar en karriärsväg här och stannar, men om du måste flytta så begränsa dig inte till Sverige utan sök häftiga jobb i hela världen! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. hahaha, såklart ;) Det är klart att båda ska vara lyckliga, sen finns det ju alltid olika vägar dit! Ska bli spännande att se var vi hamnar, just nu känns det som det kan bli var som helst ;)

      Radera
  3. Ja jag känner igen det så väl! Har hört det där flera gånger med! Det är ju bara att bli gravid och bli hemmafru på heltid. Suck!

    SvaraRadera