torsdag 19 april 2012

Why no one is hiring me ...

Okay, min deal var att skicka in 25 jobbansökningar och sen se hur det gick, jag lyckades skicka in lite mer än hälften och blev uppringd av hemsjukvårdsföretaget som anställde mig, - men där jag sa upp mig efter en dag. Samtidigt som jag var på intervju där blev jag även uppringd av ett annat företag som pysslar med hemsjukvård - eftersom jag inte direkt var pepp på att prova det igen ringde jag aldrig upp dem.

Men jag blev även uppringd en kvinna som sökte undersköterskor till ett sjukhem och där var jag idag på intervju! Det visade sig att det inte var ett sjukhem utan en "subakut" rehab enhet som tog emot mycket patienter som behövde vård efter ex ortopediska operationer, men som inte krävde akut sjukhusvård. Dessutom var stället nyrenoverat och jättefint, det såg ut som ett finare hotell:) 15 minuters promenad från mig :) ... de höll på att starta  upp det, just nu var det bara  5 patienter eftersom de väntade på att bli godkända av staten. 

MEN när de bad om en kopia på min undersköterske certificering och jag inte hade någon eftersom jag trodde att vara sjuksköterska i Sverige borde räcka så tog det lite stopp! De sa att man MÅSTE ha en certificering i Michigan för att få jobba inom någon form av sjukvårdsinrättning - det var lag på det! 
Sen hjälpte de mig med telefon nummer och namn på var jag kunde vända mig. De trodde att jag skulle kunna slippa gå igenom hela utbildningen och bara göra testet :) 

... detta förklarar bland annat varför ingen hörde av sig när jag sökte sjukhus jobb ;) ... okay ingen erfarenhet från USA låter inte så bra heller, men att inte ens ha licens som Certified Nurse Aide gör det i pricip olagligt att anställa mig. Jag borde förstås ha kollat upp detta tidigare - Men jag trodde det var som i Sverige att om  man var sjuksköterska så kan man jobba som undersköterska också, men nu har ju jag inte ens ett MI license som sjuksköterska heller ;) hmhm - det borde ha ringt en klocka tidigare ... 

4 kommentarer:

  1. Amen jösses så irriterande....ja nu vet du i alla fall vad "the missing link" är så jag hoppas du får licensen snabbt :) kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, ska kolla upp lite ... mycket licenser i det här landet ;)

      Radera
  2. Men nu vet du i alla fall... Haller alla tummar att det ar en enkel process som gar fort... :0) Ska bli sa skoj att traffas i Juni foresten! :0)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas också att det är enkelt, billigt och går fort ;)

      Ska bli superskoj att träffas! Tack så jättemycket för inbjudan!! :)

      Radera