tisdag 10 april 2012

Home Health Aide

Blev uppring på förmiddagen av ett företag som behövde folk snarast:) Jag gick dit på intervju vid lunchtid och efter en två timmar lång intervju!! så fick jag några uppdrag :) Interjuven var lång på grund av alla papper som skulle fyllas i ! Det var hur många papper som helst gällande skatter, bilförsäkring, nummer hit och dit. Jag hann inte ens läsa igenom allt nogrannt - ännu mindre fatta någonting, alla sådana uttryck på engelska är ju helt nya för mig:)

Anställningsprocessen var helt olika de svenska jag varit med om :) Jag fick svara på ett formulär med många hälso och sjukvårdsfrågor först! Sen var han som anställde ganska smörig och samtidigt som han var ganska hård och började ställa masssa medicinska frågor bara för att kolla hur mycket jag kunde som sjuksköterska?! Tack för det liksom ;) Han frågade om löneanspråk och tidigar löner jag fått - men i slutändan fick jag en skitlön eftersom jag inte har några amerikanska papper att visa upp, och ingen erfarenhet härifrån... och jag förstår honom, även om jag tryckte på om att jag har en Bs i "nursing" och en hel del kunskap och erfarenhet - så var det i alla fall inget värt förrän jag hade amerikanska papper att visa upp. Nu vet jag hur det känns att vara utlänning :(

Han undrade även hur många dagar jag tyckte det var acceptabelt att vara sjuk per år ;) ... hehehe. Det han egentligen menade var att det bara var dyka upp om man var sjuk. Eller ringa ett dygn innan - förutom om man var på akuten, då var det okay att ringa och sjukanmäla sig 15 minuter innan ett arbetspass. Men om man inte dök upp fick man minuspoäng i något poängsystem hehehe ?!
Sen försökte han sälja arbetskläder till mig med deras logga ( jag är van att arbetsgivaren står för arbetskläder) han sa att de starkt rekomenderar att man har deras gråbeigatröjor. Jag köpte ingen tröja, I don't kiss ass ;) Jag vet inte om det bara är jag men det känns som att mycket här i USA handlar om att smöra varandra tills man är så hal att man glider iväg ;) ?!

Hur som helst så ska jag börja med att vikariera för någon i en månad - dvs ta hand om hennes klient tre dagar i veckan, 4 timmar åt gången. Han hade tydligen blivit väldigt glad när han hörde att en svensk tjej skulle komma och dragit tre svenska skämt på raken ?! .... jo visst eller hur ;) Snubben bor fyra mil (svenska mil) bort och de ersätter ingen bensin, så min förtjänst minus soppa och skatt kommer nog vara mer erfarenhet än cash hahahaha.

Sen är det ett 12 timmars pass en gång i vecka hos en äldre dam med starka smärtor och lungsjukdom. Det verkade mest om att hålla henne sällskap eftersom hon bor på ett hem med personal som hjälper henne!?

Ja vi får se hur det kommer att gå med allt:) Det fanns andra pass och klienter tillgängliga också. Detta är ungefär halvtid och det gick att få mer jobb. Medan jag var på intervjuen så ringde faktiskt ett annat företag men inom samma branch, dvs hemsjukvård ;)  Men det känns spännande att komma ut i verkligheten och möta riktiga männsikor:) Så håll tummarna för att det kommer att bli kul och givande och leda till något riktigt stort inom en snar framtid ;)

4 kommentarer:

  1. GRATTIS! Ett steg i rätt riktning och även om det är drömjobbet så är det alltid nåt. Erfarenhet erfarenhet :) Här borta vill dom inte ha mig som HHA eftersom dom menar att jag är överkvalificerad (är därmed kan kräva mer lön?!). Lycka till!! Snart dyker drömjobbet upp :)

    SvaraRadera
  2. Ahh, grattis! Spannande att fa komma ut i arbetslivet! :)

    SvaraRadera
  3. Kör hårt Gabbe, du är bäst

    SvaraRadera
  4. Wohooo nu lossnar det! Stort grattis, nu kommer du kunna knyta kontakter på ett annat sätt och det viktiga är att få in en fot någonstans och få en amerikansk referens och erfarenhet. Jag visste väl att du skulle få ett jobb vilken dag som helst, the only way is up :) Kram!

    SvaraRadera